(Respublikanın Əməkdar artisti Rza
Nadirovun əziz xatirəsinə)
Nədəndirsə hər
zaman Gəncə Dövlət Dram Teatrının binasına daxil olarkən
burada olan ab-hava mənə bir çox sənətkarları
xatırladır. Bəlkə də əksəriyyətini həyatda və səhnədə gördüyüm üçün
onları tez-tez xatırlamalı oluram. Bu gün də
belədir. Xatırladığım aktyor hər zaman səhnədə
tipik xarakterlər ustası kimi yaddaşlarda yaşayır.
Obrazlarından asılı olmayaraq və hansı
rolda oynamasına baxmayaraq, öz ifaçılıq məharətilə
daima diqqət mərkəzində olmağı bacarırdı. O, hər
zaman səhnədə xarakterik surətləri güclü formada böyük ustalıqla ifa edirdi.
Deyim
ki, həm də təbiətcə də çox ciddi xarakterli bir insan idi.
Heç zaman artıq bir kəlmə belə danışmaz, zarafatları xoşlamazdı. Xarakterində olan qürur
elə səhnədə obrazlarına da sirayət edirdi. Gəncə
Dövlət Dram Teatrının qocaman səhnə ustalarından biri, Respublikanın əməkdar artisti Rza Nadirovu tanıyan hər kəs təsdiq edər ki, o öz sənətkar qürurunu ömrünün
sonuna kimi qoruyub, saxlaya bildi. Maraqlı cəhət
burasındadır ki, aktyorun səhnədə
yaratdığı obraz epizodik olsa belə, onu ürəkdən,
candan böyük ustalıqla yaradırdı. Onunla səhnədə
işləyən rejissorlar belə, yaxşı bilirdilər ki, obrazın
mahiyyət etibarı ilə
xarakterik formada yaradılmasında Rza Nadirovun
istedadı kifayət qədərdir. Bununla da məhz Rza Nadirov səhnədə milli
aktyor sənətimizin klassik ənənələrinə söykənərək, özünün yeni üslubda və baxışda olan sənət məktəbini yaratmağa müvəffəq
olmuşdur. Sözsüz ki, aktyor üçün istedad ilkin şərtdir və bunu heç kəs, xüsusən
teatr sənətində səriştəli olanlar inkar edə bilməzlər. Ancaq ki, səmimiyyət, səhnə
məlahəti, cazibədarlığı, şirinliyi olmayanda istedad da bir az
gücsüz görünür və özünün lazımı
yaradıcılıq bəhrəsini tam dolğunluqla
göstərə bilmir. Bu baxımdan
Rza Nadirov səhnədə də xoşbəxt taleli aktyorlarımızdan biri idi. Bu sadalananlar onun bir tipik xarakterlər
ustası olaraq yetişməsində əsas
şərtlərdən idi. Rza Abbas oğlu Nadirov 10 oktyabr 1912-ci
ildə Bakıda anadan olub. Orta məktəbin
səkkizinci sinfinə kimi təhsil alıb. Bir müddət
Bakı Dəmiryolçular evinin dram
kollektivində fəaliyyət göstərib. 1932-1935-ci illərdə Mirzə Fətəli Axundzadə
adına Bakı Teatr Məktəbində təhsil
alıb. Təhsil aldığı
müddətdə müxtəlif mədəniyyət evlərində, az müddətdə isə
Akademik Milli Dram Teatrının yardımçı heyətində
çalışıb. 1939-cu ildən isə
taleyini Gəncə Dövlət Dram Teatrına bağlayıb. 1941-1945-ci illərdə
Böyük Vətən müharibəsində iştirak edib. Müharibədən altı il
sonra yəni 1 noyabr 1951-ci ildən yenidən Gəncə Dövlət Dram
Teatrında fəaliyyətini aktyor olaraq davam
etdirib.
Rza
Nadirovun Gəncə Dövlət Dram Teatrının səhnəsində yaratdığı
obrazlarda məhz estetik anlayışlı
olmaqla bəzən də komediya janrında
daha şövqlə yaradılmasına səbəb
olurdu. Rza Nadirovun ifasında hər bir
xarakterik obraz dramatik əsərlərdə daha çox qarşılıqlı təsirdə, mübarizədə tamaşaçını həyacanlandıran hadisələrin axınında
böyük şövqlə təqdim edilirdi. Aktyor səhnədə məharətli ifa tərzi
ilə xarakterik obrazları hər zaman fabula ilə, dramatik hadisə və
situasiyalarla ayrılmaz
surətdə bağlaya bilirdi. Onun ifasında M.
F. Axundzadənin "Hacı Qara”da
Kərəməli və Xəlil yüzbaşı, "Lənkəran xanın vəziri”də
Səməd bəy, C. Məmmədquluzadənin "Ölülər”də Hacı
Kazım, Ə.B.Haqverdiyevin "Bəxtsiz cavan”da Üçüncü kəndli, "Pəri
cadu”da İblis, S.S.Axundovun "Tamahkar”da
Məhərrəm bəy, H.Cavidin "Səyavuş”da Yalçın, "Şeyx
Sənan”da Şeyx Hadi, C. Cabbarlının "Yaşar”da Nüsrət, "Aydın”da Pirqulu, "Almaz”da Baloğlan, "Nəsrəddin
şah”da Məmiş, "1905-ci ildə”də Polismeyster, "Solğun
çiçəklər”də Molla Möhsün, S.Vurğunun "Vaqif”də
Təlxək, "Fərhad və Şirin”də Topal kimi surətləri milli klassiklərimizin əsərlərində
böyük ustalıqla ifa etdiyi obrazlar cərəyan edən
hadisələrin vəziyyətinə uyğun olaraq xarakterlərin
baxışında qəti konfliktlərdə, toqquşmalarda və
başqa sınaqlarda inkişaf edə bilirdi. Respublikanın əməkdar
artisti Rəhilə Məmmədova bu gün ustad sənətkarı
xatırlayarkən deyir: "Mən 1986-cı ildə
Gəncə Dövlət Dram Teatrına gələrkən
burada böyük sənətkarlar məktəbi vardı. Bu sənətkarlarala
çiyin-çiyinə çalışmaq böyük xoşbəxtlik idi.
Bu dövrdə Rza Nadirov da bu silsilə sənətkarlarımızdan
biri hesab edilirdi. O, həddən ziyadə çox təmkinli və ciddi
xarakterli insan idi. Deyim ki, ciddi xarakteri elə səhnədə yaratdığı obrazlarına da sirayət edirdi. Mən onunla bir neçə
tamaşada tərəfmüqabili olmuşam”.
Əgər
dramaturq süjetin quruluşunda təzahür edilməyən xarakter cizgilərini
göstərmək məqsədilə üzvü surərdə inkişaf edən konfliktlərdən kənar xüsusi, ayrıca bir səhnə yaradırdısa,
o zaman dramın ümumi kompozisiyasını pozmamaq şərti ilə səhnədə
Rza Nadirov bunu dəqiqliklə duyur və tamaşaçıya müxtəlif səhnə çalarları ilə təqdim edə bilirdi. Bu da aktyorun ustalıqla və səhnə texnikasından
irəli gəlməklə böyük sənət məktəbindən xəbər verirdi. Bununla da Rza
Nadirovun səhnədə yaratdığı hər bir obraz
öz xarakterik konfliktini, inkişafını müəyyənləşdirirdi. Onun səhnə məziyyətlərində
realizm tipik şəraitlərdə tipik xarakterlərin əksi olaraq təqdim edilirdi. Onun
ifasında, hətta mövcud cəmiyyətdə geniş yayılan
hadisələr deyil, həm də hələlik geniş yayılmayan, amma artıq kök salan
xarakterik hadisələr də tipikləşdirilirdi. Səhnədə hər zaman xarakterin aktyor
ifasında bədii tipikləşdirilməsi Rza Nadirovun
müşahidələri əsasında baş verirdi.
Çağdaş
Azərbaycan dramaturqlarının pyeslərinin
səhnə təfsirində yaratdığı İ. Əfəndiyevin
"Üçatılan”da Hakim, "Atayevlər ailəsi”ndə
Cahangir, İ. Səfərlinin "Göz həkimi”ndə Fərəc əmi,
M. Təhmasibin "Çiçəkli dağ”da Simnar
xan, Q. Rəsulovun "Əlvida Hindistan!”da Böyük Ramo, Ə. Məmmədxanlının "Şərqin səhəri”də Mayor Ed-Braun, B. Vahabzadənin
"Vicdan”da Əşrəf, Y.Əzimzadənin "Nəsrəddin”də Əhməd kişi, "Anacan”da İmran, N.Gəncəlinin "Düşmənlər içində”də Zənci Ceyms, "Məhəbbət
körpüsündə”də Kozlov, A.Zeynallının "Nəriman
ata”da Əli Bayramov, K. Ağayevanın "Məhsəti
Gəncəvi”də Gəncə hökümdarı, İ. Qasımovun və
H. Seyidbəylinin "Uzaq sahillərdə”də Tinti, "Böyük ürək”də Muradov, İ. Şıxlının "Dəli Kür”də Həsən əmi, "Odlu çarpazlar”da
Polkovnik Ulçenko, N. Həsənzadənin "Atabəylər”də Əcəmi surətləri aktyorun həyat
müşahidələrinin böyük ustalıqla yaradılan səhnə
bəhrəsi idi.
Mübağiləsiz qeyd etmək lazımdır
ki, Rza Nadirovun səhnə ifasında
tamaşaçıya təqdim olunan xarakterləri onun ayrı-ayrı təzahürləri ilə müəyyənləşərək ifanın böyük ustalıqla anlanacaq formada bütöv təqdimini
nümayiş etdirirdi. Aktyor bununla da həmdə səhnədə dram qəhrəmanının ayrı-ayrı hərəkətlərini onun xarakteristikasını müəyyənləşdirə bilirdi. Onun hər bir obraza müraciəti və
tamaşaçıya təqdimi dramın qəhrəmanı olaraq bizim qarşımızda məqsədli, iradəli cəhdin fasiləsiz
axınında dayanırdı. Səhnədə onun
obrazlarının ayrı-ayrı replika və hərəkətləti
vahid hərəkətin vahid xəttinə qovuşurdu. Bununla da Rza Nadirovun səhnə
texnikası dramatik qəhrəmanın xarakterindən asılı
olaraq özünün vahid hərəkəti ilə məhdudlaşırdı. Bilirik
ki, xarakteristika konkret təzahürlərlə təhrif edilməməlidir. Obraz-xarakter
özünün dramatik inkişafında bütöv qalmalıdır. Rza Nadirovun səhnə ustalığında da vahid hərəkət obrazın və
xarakterin əsası olaraq təqdiminə çalışılırdı.
Bu gün
Rza Nadirov yaradıcılığından söhbət düşərkən sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, respublikanın Əməkdar
artisti Xəzər Gəncəli deyir: "Atam Novruz Gəncəli hər zaman Gəncə Dövlət Dram
Teatrı ilə sıx əlaqə
saxlamaqla pyeslərinin hazırlanması üçün müraciətlər
edərdi. Yaxşı xatırlayıram ki, atam Novruz Gəncəli öz xatirələrini biz övladlarına söyləyən zaman deyərdi ki, 1951-ci ildə qəlmə aldığı "Düşmənlər içində” adlı
pyesini ilk dəfə olaraq Gəncə Dövlət Dram Teatrına təqim edib. Bu tamaşanın quruluşçu rejissoru Yusif
Yulduz, rəssamı isə Süleyman Hacıyev olublar. O zaman Respublikanın Əməkdar
artisti Rza Nadirov bu pyesdə orjinal bir surət yaratmağa müvəffəq
olub. Onun ifasında Zənci Ceyms
obrazı maraqla baxılan surətlərindən
biri hesab edilirdi. Daha sonra atam Novruz Gəncəli 1970-ci ildə "Məhəbbət
körpüsü” adlı pyesini qələmə aldı. Bu pyes də Gəncə Dövlət Dram Teatrının səhnəsində 1970-ci ildə Xalq artisti Vaqif Şərifov tərəfindən
böyük ustalıqla səhnəyə qoyulub. Rza Nadirov bu
tamaşada Kozlov obrazında çıxış edib. Mən o illərdə Rza Nadirovun böyük istedad
sahibi olduğunun şahidi oldum”.
Evripidin
"Medeya”da Egey, Sofoklun "Antiqona”da Tiresi, U. Şekspirin "III Riçard”da
Londonun Lord-meri, "Otello”da Lodoviqo, A. Ostrovskinin "Quduz pullar”da Yeqor
Dmitriç Qlumov, M. Qorkinin "Qoca”da Stepaniç, G. Fiqeyeredonun "Tülkü və
üzüm”də (Ezop) Aqnostos, B. Brextin "Üç qəpiklik opera”da Matiteas, N. Hikmətin
"Kəllə”də Pedro, K. Buaçidzenin "Həyətdə qapan it var”da Leo Landiya, İ. Mosaşvilinin "Qərq edilmiş daşlar”da Osman, A.Salınskinin "Təbilçi qız”da
Kulnyev, R.Həmzətovun "Dağlı qız”da
Salman, M.Şatrovun "İnqilabi etüd”də Nümayəndə,
M. Kərimin "Odu atma, Prometey!”də Gefest, E. Radzinskinin "Sokratla söhbətlər”də
Korifey surətləri respublikanın Əməkdar
artisti Rza Nadirovun Gəncə Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
dünya klassiklərinin eləcə də əcnəbi müəlliflərin müxtəlif janrlı pyeslərində yaratdığı bitkin obrazlar
silsiləsinin bir qismi olaraq diqqəti cəlb edir.
Aktyorun səhnə
fəaliyyəti hər zaman diqqət mərkəzində saxlanılıb. Belə
ki, o, 24 dekabr 1981-ci ildə "Respublikanın Əməkdar
artisti” fəxri adı ilə təltif
olunub. Rza Nadirov 15 dekabr 1995-ci ildə Gəncədə vəfat edib və Yeni Səbirskar
qəbirstanlığındakı Fəxri xiyabanda dəfn olunub.
Bu gün təəssüf
hissi ilə qeyd etmək istəyirəm ki, Respublikanın əməkdar
artisti Rza Nadirovun vəfatından 24 il ötməsinə
baxmayaraq, onunla bağlı heç bir dövrü mətbuatda
yazılar dərc edilmir və xatırlanmır. Hətta xatirəsinin əbədiləşdirilməsi istiqamətində
heç bir addım belə, atılmayıb.
Bu gün Gəncədə nə adına bir küçə,
nə də ki, yaşayıb-yaratdığı ünvanında xatirə-barelyef lövhəsi belə yoxdur. Görəsən,
böyük bir sənət məktəbi keçən və sözün əsl mənasında
özünün möhtəşəm sənət məktəbini yarada bilən bu kimi sənət fəadilərinin
unudulmasının və ya unudulmağa məhkum olunmasının əsas
səbəbi nədir?
Bəlkə də elə
biz, özümüzük!
Anar Bürcəliyev, teatrşünas